nuffnang add

Monday, October 7, 2013

Signing Off..yeahhh


Korang tau bende paling best dan moment paling indah bagi seorang seaman ialah bile dapat balik…waaa feeling tu memang susah nak digambarkan dengan kata-kata..cewahh ayat…yela korang bayangkan aku belayar kat laut hampir tujuh bulan, tinggal anak isteri, mak ayah dan ape yang aku buat atas kapal tu hanyalah kerja kerja dan kerja…boring kott…tapi nak buat macam mana kan dah kaw sendiri yang pilih jalan ni…minat belayar la konon2 nye..ngahahaha

Semalam genap la tujuh bulan aku kat MS Seri Balqis dan semalam jugak la aku dapat sign off atau balik di Singapore…Alhamdullilah akhirnya doa aku selama ni untuk balik sebelum raya haji ni dimakbulkan Tuhan..syukur sangat..yelahh dah 4 tahun berturut2 tuu aku tak berpeluang raya puasa dan raya haji di kampung bersama keluarga..Masa raya puasa ari tu pon atas kapal jugak…sedih kan….

Nasib baik la timing cantekkk bile Seri Balqis dapat discharge cargo di China dan transit di Singapore street so dapat la peluang untuk aku balik kat sana...sebab kalo nak balik kat china sangat2 leceh..nak kene apply visa bagai dan kalo kapal masuk weekend dorang memang cuti betul so segala urusan melibatkan crew change tidak dapat dilakukan… Bile smpai je di Singapore OPL (outer port limit) Seri Balqis stop sekejap (drifting) untuk ambil barang makanan, spare parts dan urusan crew change....

Dari kapal kami akan menaiki bot yang telah disediakan oleh agent...hampir 2 jam jugak la perjalanan nak ke jeti di Kepple Bay Tower...

Gud bye Seri Balqis...see u next year hokayyyy...

Dah nak sampai jeti...bangunan yang pelik ni bukan shopping complex ok tapi apartment...nak sewa pm aku ye..hahahha...

Terbaekkk tak gambar ni..hehhehe..bile tengok dari dekat takde la besar mana pon Star Cruise ni..lagi besar kapal aku kot...hahhaha...

Kepalanya..

Badannya...

Dan bontotnya...hehehe


Ok inilah die jeti feri dan cruise di Kepple Bay..Suasana dan procedure die macam kat airport ..kaw kene check in luggage, clear immigration cop pasport bagai...kalo korang nak ke Batam pon boley jugak melalui jeti ni..ada service express bot untuk ke sana..

 Singapore Cruise Centre..ok kalo korang nak datang sini dari KL dan Penang..salah satu perkhidmatan bus yang disediakan adalah dari syarikat AERO BUS..alaa bus yang kaler kuning hitam tu..lain bus aku tak sure...

Ni la agen kitorang..die la yang bawak kitorang dari Jeti
ke airport..

Sampai airport ape lagi cepat2 aku check in luggage pastu terus naik sky train ke Terminal 3 semata2 ke tempat ni..hehehe..ingat ye Hard Rock Chagi Airport kat Teminal 3..sebab aku punye flite kat Terminal 2 so terpaksa la naik skytrain sekejap untuk ke Terminal 3...Hard Rock kat sini kalo kaw beli baju die akan tulis Hard Rock Changi Airport..



Ok sampai sini jela entry aku untuk kali ni..lain gambar aku tak sempat nak snap sebab kelam kabut berlari nak masuk gate..haha..dari Singapore kami naik Silk Air ke Kuala Lumpur..Rupenye Silk Air ni anak syarikat Singapore Airlines..aku ingat Silk Air ni cap ayam punye flite tapi honestly lagi bagus dari MAS...opsss ni dh lebey ni ciap kutuk MAS lagi..haha...

Sampai je KLIA, perasaan dup dap dup dap sampai..excited sangat dalam masa yang sama sedih sebab nak jumpa Dayah dan Mikhael..aku ni dah la jenis laju je air mata nak keluor...hehe..yela 7 bulan terpisah kan...so bile jumpa je dorang aku tak dapat nak tahan air mata..terus menangis gembira tak terkata...anak aku pulak last tinggalkan die umur 1 tahun 3 bulan, sekarang dah nak masuk 2 tahun dah..dah besar dah die...nasib baik die ingat aku lagi..mula2 tu macam blur jugak die dan malu2 lepas tu die sebut..' baba, baba,' Ya Allah tak dapat nak digambarkan perasaan tu....sob sob sob...

2 comments:

  1. waaahhhhhh bess la hafizam...dapat balik kampung....mesti syok yg amat2...tapi x per....umo muda lagi...keje kuat2..kumpul duit tuk keluarga...adehhh...lamanya 7 bulan tu...x dpt la nk bayangkan...so far noe tak pernah lagi la berpisah ngan hubby lama2 camni...apa2 pun selamat kembali :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe thanx noe..memang hepi sangat la bile dapat balik..lama kan 7 bulan tapi tula sebab dah biasa tak rasa sangat..nak buat macam mana sabo ajela...

      Delete