nuffnang add

Monday, September 23, 2013

Apa itu Suez Canal...??


Suez Canal atau terusan suez adalah salah satu tempat yang buat aku rasa kagum sampai ke hari ini walaupon ini kali yang keberapa ntah aku dah lupe aku transit melalui terusan suez ni tapi aku tetap rasa tak puas dan suka bile kapal aku belayar melalui terusan suez....Bile masuk je terusan suez mesti sibuk nak ambik gambar dan tengok permandangan kat luar walaupon kat luar tu panas dan takde ape sebenarnye..hehehe..Bagi aku terusan suez sangat unik..unik dan kagum dengan teknologi nya...Bayang kan kapal boley jalan atas padang pasir...Haaa terkejut kan?? hehehe..memang la boley lalu sebab dah kene korek jadi cam parit.....hahahha

Kalo korang nak tau, Terusan Suez ni jarak nya adalah sepanjang 163km dan terletak di negara Mesir menghubungkan antara Pelabuhan Said dan Suez..... Terusan suez dibuka pada tahun 1870 oleh Perancis. Dengan terbina nya terusan suez ni akan memudahkan pelayaran kapal-kapal laut dari Asia ke Eropah tampa melalui Afrika....Jarak masa sepanjang transit lebey kurang dalam 8-10 jam....Itulah serba sedikit tentang terusan suez ni. Kalo korang nak tau lagi dengan lebih mendalam korang tanya la encik google ye..kahkahkah..


Disinilah terletaknya Suez Canal...


Masjid ni betul2 berada di pintu masuk ke Suez canal..cantekkkk kan..






Korang nampak tak asap itam?? Kat sana la tempat berlakunya pertumpahan darah antara tentera dan orang awam yang tidak berdosa....huhuhuhu


Amacam terpegun tak?? hehe..tapi betul tak aku cakap tadi..macam lalu dalam parit je kan..sempitt


Welcome To Egypt..hehehe..panassss wooo kat luor ni....


Haaa bile kapal masuk je melalui terusan suez, akan ada la boat man akan naik atas kapal untuk jual barang2 sepanjang tempoh perjalanan transit tu..bukan die je yang naik dengan bot2 die sekali angkat naik atas kapal...Dorang ni WAJIB datang naik kapal kalo korang nak tau semata2 untuk berniaga kat atas kapal ni..








Untuk semua souvenir2 ni aku tak beli ponn sebab macam aku cakap tadi ini kali ke berapa ntah aku masuk Suez ni so barang2 yg ada kat sini kebanyakan nye dah penah beli dulu...dah tak excited sangat nak sopim...hehehe


Ini la die bot dorang yang aku cakap tadi...

Ok sebelum aku terlupa untuk pengetahuan korang kapal yang lalu terusan suez ni bukan free2 je masuk situ hokayyyyyy..ko kene bayar tol tau!!...tapi bukan la aku nak cakap macam tol kat jalan raya tu..kiranya entrance fee..So charge yang dikenakan adalah berlainan bagi setiap kapal..mengikut size dan tahap risk kapal tersebut...Sebagai contoh untuk type yang macam kapal aku ni charge sekali transit adalah sebanyak USD450000....wowww!!!..bayangkan satu hari at least 30 bijik kapal akan lalu sini..kayaaaa wooo....

3 comments:

  1. perhhh..bru ku thu dalam kapal pn boleh meniaga ye..hihi..
    along xaci makda xdapat pn lg souvenir..asyk org kt kg je yg tibai dulu..hukhu..

    ReplyDelete
  2. insyaallah nnt next suez la yek spesel tuk makda..hehe..tapi mayeb lambat lagi la kot..dan alng balik dulu..heheh

    ReplyDelete
  3. hoho..tkpe la..t-shir hard rock pn jd la..hihi.. :p

    ReplyDelete