nuffnang add

Sunday, September 29, 2013

Dubai Part 2.. Evening Desert Safari

Ok seperti yang dijanjikan dalam Dubai Part 2 kali ni aku nak bawak korang semua ke salah satu aktiviti yang sangat2 menarik jika korang berkunjung ke Dubai yee...Ape yang aku maksudkan adalah Evening Desert Safari...Tour ke desert safari ni korang WAJIB pergi yee kalo datang ke Dubai...Mula2 aku dapat tau yang company aku nak buat pakej ke desert safari ni terus aku terbayang kejap adakah safari ni macam yang aku tengok dalam tv ada binatang-binatang buas bagai atau mungkin ke macam night safari yang kat zoo tu..ohh tidakkk ape kejedahhh nye korang nak bawak aku pegi ke tempat2 macam tu...
Tapi bile aku dapat tau balik yang desert safari tu bukan yang macam aku gambarkan terus aku jadi excited sangattttt!!..hehehe

Ok, untuk ke Desert safari ni korang tak boley main pergi cantu aje..korang kene pergi melalui travel agency..Kat Dubai ni ada banyak travel agency yang menawarkan pakej ke desert safari ni..Harga untuk pakej ke desert safari adalah sebanyak AED125 untuk seorang...Ini la die scedule dan aktiviti yang ada dalam pakej tersebut:

- Pick up by 4x4 wheel Drive from any point in Dubai between 3.15pm to 4.00 p.m.
- Drive through the desert along Al Awir Road - Dune Bashing.
- 20-30 minutes Dune Driving
- Sun Set Photography
- Camel Rides
- Belly Dancing
- Bar (for non muslim)
- Henna Painting
- Hubbllee Bubblee (shisha)
- Arabic Coffee (gahwa) and Fresh Dates
- Traditional costumes
- Unlimited soft drinks, tea coffee and mineral water
- Buffet Dinner and B.B.Q.(vegetarian food also available on request)
- Departure at 9.30 pm


Haa best tak tengok pakej2 yang ditawarkan..Untuk ke sana korang tak perlu la riso sebab driver 4x4 tu akan pick up korang kat mana2 destinasi hotel yang korang stay kat Dubai...Lebey kurang 30 minit perjalanan dari Dubai korang akan melalui desert untuk aktiviti Dune Bashing....Dune Bashing tu la driver akan bawak korang pusing2 naik turun bukit kat tengah2 padang pasir..macam ala2 rally Dhaka gitu..laju pulak tu die bawak konpem korang akan pening nye macam aku...Tapi jangan riso driver dorang ni memang profesional dan terlatih..memang besttt..



Sebelum bertolak kite bergambo la dulu...


Nampak tak kereta ape tu..Hummer tuuuuu..Nak naik hammer, kaw kene bayar lebey sikit la..tapi driver kitorang ni cakap naik hammer tak berapa syokk dan selesa kalo aktiviti dune bushing ni..Aktiviti dune bushing ni dorang akan bergerak secara konvoi dan beramai2 masuk ke padang pasir...

Nak dijadikan cerita tengah driver tu syokkk duk lanyak 4x4 ni redah padang pasir tetibe tayar depan 4x4 kitorang ni pecah...terus stop kat tengah2 desert ni..tapi driver tu cool aje sebab mungkin dorang dah biasa la kot, die terus kol member2 die yang kat depan tu sebab kitorang paling last kene tinggal..tak sampai 5 minit terus geng2 die sampai untuk tolong tukar tayar..sambil tunggu dorang ni tukar tayar kitorang keluar la amek kesempatan untuk bergambar..gilerrr ni kot first time aku berada kat tengah2 padang pasir...kahkahkah







Selain kitorang, group2 lain pon ada jugak...

Ok, tak sampai 10 minit pon dorang tukar tayar....giler lajuuuu...lepas tu sambung la balik perjalanan ke kem...jam 5 ptg kitorang pon sampai la di kem..kem tu betul2 kat tengah2 padang pasir..kem tu takde la besar sangat dan masa kitorang sampai tu dah ramai dah group2 lain dah sampai....kat kem ni sementara nak tunggu sunset dan dinner adalah aktiviti bebas dan korang boley buat ape yang korang suke..yang mana tak penah naik untaaa tu boley la nak merasa naik unta kenn macam aku ni first time nak naik unta..exciteddd woooo...hahahha...Selain dari camel ride korang nak naik ATV pon boley dan nak main sand ski pon boley...









Hahaha muka exciteddd dapat naik untaaa...yala yala


Kat pintu masuk kem, ada gerai untuk welcome drink..korang boley cuba arabic coffee atau orang tempatan panggil Gahwa..bagi aku tak sedapp...haha..selain tu ada jugak kurma fresh dan ehhhh cekodok pon ada..tapi bukan nye cekodok bawang atau macam cucur udang tu, aku pon tak tau ape nama die tapi bulat2 macam cekodok la dan nak makan kalo kaw nak sedap kene cicah dengan madu..takde la sedap ponn biasa2 aje rasa die.....


Antara souvenir unik yang terdapat disini..korang boley tempah suruh die tulis nama korang dalam botol tu dengan menggunakan pasir..aku pon ada la beli satu..harga dalam AED30 untuk size botol biasa..lagi besar lagi la mahal harga nye...



Suasana dalam kem






Sempat lagi la feeling2 sunset kat tengah2 padang pasir ni..hahaha

Ok kat dalam kem ni pulak ada beberapa gerai yang korang boley pergi...sape2 yang giler sisha boley la korang layan shisha..free aje korang duduk la berasap kat situ..selain tu, korang boley bergambar kenang kenangan dengan mengenakan traditional costumes yang disediakan..Ada jugak Henna Painting (inai) kalo kaw nak berinai penuh tangan...semua tu free ajee dah termasuk dalam pakej....Tepat aje jam 7 malam bermula la buffet dinner BBQ...perutt pon dah lapar kan...makanan yang disediakan mestilah makanan arab...antara menu yang disediakan nasi beriani, roti pita, kari, dal, kambing bakar, ayam bakar, salad dan macam2 lagi la menu arab...makanan dan minuman seperti air mineral, coffee, teh dan soft drink adalah free flow...disebabkan lapar sangat 2x aku pegi beratur nak ambik makanan kawww...muahhaha








Lepas aje makan maka bermula la acara yang paling aku duk tunggu2 iaitu persembahan Belly Dancing...hehehe...tak penah lagi aku tengok belly dancing ni..teruja sangat nak tengok keunikan tarian belly ni..wahh kaww nak tengok tarian die ke kaw nak tengok awek yang manari tu...hahahha...

Ni persembahan tarian ape ntah nama die..die menari pusing2 aje sambil pegang kompang la tongkat la pusing tampa henti..lama jugak die duk pusing lebey 10 minit kot...dasat2..stamina betul mamat tu...aku rasa urat pening die dah putus kott..



Amek kaw siap ada lampu lagi baju die..sangat terpegun uuuu...
Sori ye gambar penari belly dancing aku takley publish kat sini sebab bahaya..hahaha..takdela sebenarnye disebabkan leka dan asyik duk layan belly dancing tu yang aku boley lupa pulak nak snap gambar...keciwa2...hehehe

Tepat je jam 9.30 malam maka tamat la persembahan dorang..So apa lagi masa tuk balik laa..Masa nak balik driver tu akan hantar korang kat mana2 destinasi yang korang nak turun asalkan masih dalam kawasan Dubai...Ok itula saje aku nak share dengan korang pengalaman yang aku tak boley lupe dan best kat Dubai..bagi aku pasangan yang berbulan madu amat seswai laa datang trip kat sini..romantik kottt dinner berdua kat tengah2 padang pasir....mestila best kennnn..ok la jumpa lagi next entry....



Dah nak balik ponn sempat lagi bergambor dengan hammer tadi..hehehe











8 comments:

  1. amboi...asek sgt tgk belly dance smp lupe amek pic tu..hehe..over..pdhl tkt wife marahla tu..hahah

    ReplyDelete
  2. hahaha...of coz la yang tu salah satu sebab..tapi memang betul la bile tengok belly tu terus lupe semua bende..besttt..hihihi

    ReplyDelete
  3. bestnya entey dipadang pasir naik unta..
    jgn tersangkut dgn mak arab sudehhh hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah ada rejeki giliran entey pulak ye..hehe

      Delete
  4. i must say this blog and pictures are very nice lovely shared. about evening desert safari

    ReplyDelete
  5. Salam. Boleh saya tahu apa nama agent utk desert safari tuh? Dan mcm mana saya nak book utk desert safari ni? Thanks.

    ReplyDelete
  6. Salam. Boleh saya tahu apa nama agent utk desert safari tuh? Dan mcm mana saya nak book utk desert safari ni? Thanks.

    ReplyDelete
  7. Alamak baru perasan sori ya..hehe..kat sana especially kat area burj dubai/area dubai museum akan banyak tourist agent company yang murah so boleh dapat kat sana..

    ReplyDelete